AJANKOHTAISTA

FODMAP-ruokavalio

FODMAP-ruokavaliosta helpotusta IBS-potilaalle

Ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) kärsii noin 10–20 % suomalaisista. Kyseessä on toiminnallinen vatsavaiva, jonka taustalla on usein suolen häiriintynyt liikkuvuus ja kipuherkkyys. IBS-potilailla on toistuvasti vatsakipuja, vatsan turvotusta, ilmavaivoja sekä suolen toimintahäiriöitä kuten ripulia tai ummetusta. FODMAP-hiilihydraattien on todettu aiheuttavan oireita suurimmalle osalle IBS-potilaista ja FODMAP-ruokavalion on todettu auttavan jopa noin kolmea neljästä, jotka kärsivät hankalasta ärtyvän suolen oireyhtymästä.

FODMAP-nimitys tulee hiilihydraattien englanninkielisistä nimistä fermentable oligo-, di- and monosaccharides and polyols. Näitä huonosti ohutsuolesta imeytyviä hiilihydraatteja ovat fruktaanit, galaktaanit, raffinoosit, fruktoosi, laktoosi ja polyolit eli sokerialkoholit. Imeytymättömät hiilihydraatit päätyvät paksusuoleen, jossa bakteerit tuottavat niistä energiaa fermentoitumalla eli käymällä. Tämä voi aiheuttaa turvotusta, vatsakipuja ja ilmavaivoja.

FODMAP-ruokavalio voi olla hyvä ratkaisu, varsinkin jos vatsavaivat rajoittavat elämää.Ruokavalio perustuu huonosti imeytyvien hiilihydraattien saannin rajoittamiseen oireiden mukaan. FODMAP-hiilihydraattien karsiminen ruokavaliosta vähentää kaasutuotantoa suolistossa ja veden sitoutumista ulosteeseen. Näin suolen venytys vähenee ja siitä aiheutuva kipu helpottuu, turvotus vähenee, ummetus tai ripuli vähenevät.

Ei elinikäinen ruokavalio

FODMAP-ruokavaliossa on tarkoitus rajoittaa vain niiden ruokien syömistä, joista vatsavaivat todennäköisesti johtuvat. Ruokavalion ei ole tarkoitus vähentää hiilihydraattien saantimäärää, vaan korvata sopimattomat tuotteet paremmin sopivilla.

Aluksi ruokavaliosta karsitaan 4–6 viikoksi kaikki merkittävimmät FODMAP-hiilihydraatit. Jos ruokavalio ei sinä aikana auta oireisiin, vatsavaivojen syy kannattaa tutkituttaa lääkärillä. Samoin, jos ilmenee äkillisiä vatsakipuja tai muita selittämättömiä vatsavaivoja, tulisi hakeutua lääkäriin.

FODMAP-ruokavalion ei tarvitse olla elinikäinen. Ideana on pikemminkin rauhoittaa ärtynyt vatsa ruokavalion avulla ja tuoda rajoitettavia ruoka-aineita pikkuhiljaa ja pienissä määrissä takaisin ruokavalioon.

Apua ravitsemusterapeutilta

Alun tiukemman rajoitusjakson jälkeen FODMAP-ruokavaliossa kokeillaan hitaalla tahdilla (noin 1 ruoka-aine/viikko) laajentaa ruokavaliota takaisin totuttuun ilman oireita. Tarpeettomia rajoituksia ei ole tarkoitus jättää ruokavalioon. 

Ruokavalion koostamiseen kannattaa hakea apua ravitsemusterapeutilta, jolloin siitä tulee varmemmin turvallinen.Turhan rajoittuneena FODMAP-ruokavalio voi kaventaa monipuolista ruokavaliota ja jopa altistaa liian vähäiselle ravintoaineiden saannille.

Vältä näitä

Vaihda esimerkiksi näihin

Ruis, ohra, vehnä

Kaura, quinoa, riisi, maissi, tattari, hirssi, tai speltti, jos mahdollista

Sipuli, valkosipuli

Mausteet, yrtit

Kaali, kukkakaali, parsa, purjo, tankoparsa, maa- ja latva-artisokka, punajuuri, fenkoli, avokado, sienet

Kurkku, tomaatti, porkkana, munakoiso, lehtisalaatti, kesäkurpitsa, kurpitsa, pinaatti, paprika, kiinankaali, peruna, lanttu, nauris, bataatti

Palkokasvit, pavut, herneet, linssit, soija ja soijarouhe

Tofu, tempeh

Omena, omenamehu, päärynä, päärynämehu, kirsikka, aprikoosi, persikka, nektariini, luumu, vesimeloni, mango, rusinat ja muut kuivatut hedelmät

Banaani, appelsiini, mandariini, satsuma ja muut sitrushedelmät, hunajameloni, cantaloupemeloni, kiivi, passionhedelmä, ananas, viinirypäleet, mustikka, vadelma, mansikka, karpalo, puolukka

Cashew- ja pistaasipähkinät, suurina annoksina hasselpähkinät ja mantelit

Muut pähkinät ja siemenet

Laktoosi-intolerantikolla tavalliset maitotuotteet

Laktoosi-intolerantikolla laktoosittomat maitotuotteet, jogurtti, viili, piimä, kypsytetyt juustot

Hunaja, hedelmäsokeri, fruktoosisiirappi, ksylitoli, sorbitoli, sokerittomat pastillit ja purukumit

Sokeri

Kofeiini, hiilihappopitoiset juomat, alkoholi suurina määrinä

Musta ja vihreä tee

Lähteet:

terve.fi

terveyskirjasto.fi

hyvavatsa.fi